BelastingenAdviserenDetacherenOpleiden

Impactanalyse wetswijzigingen kwijtschelding

Actualiteit30 september 2022Kent u de impact van de wijzigingen van onder meer de verruiming van de vermogensnorm binnen uw organisatie? Weet u welke keuzes uw raad of algemeen bestuur dient te maken? Wij kunnen u van dienst zijn met een operationele én financiële impactanalyse. Op basis daarvan verzorgen wij een duidelijke en onderbouwde toelichting op de kwijtscheldingsverordening die u bij de gemeenteraad of het algemeen bestuurd kunt voorleggen!

De financiële impact van de mogelijkheid de vermogensnorm te verruimen bij de beoordeling van een verzoek om kwijtschelding is een belangrijke factor in het besluitvormingsproces. Er kan voor worden gekozen om maximaal te verruimen, maar ook een tussenweg is mogelijk. U kunt ervoor kiezen de verruiming eerst per 1 januari 2023 in te laten gaan, maar het is ook mogelijk de ingangsdatum met terugwerkende kracht vast te stellen op 1 januari 2022. Daarnaast heeft deze wetswijziging vanzelfsprekend ook operationele impact. Naast de impact van de wijzigingen van de ‘Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden’ zullen ook de gewijzigde bedragen in de jaarlijkse Eindejaarsregeling van invloed zijn. Op basis van bij u beschikbare gegevens kan Involon een impactanalyse voor u verzorgen. Daarbij worden ook tips gegeven aangaande zaken die verband houden met de vermogensverruiming, zoals de aanpassing van de berekeningsmodule in uw belastingapplicatie, aanpassing van beleidsregels en werkinstructies én verwerking van de bestanden van het Inlichtingenbureau.
 
Het resultaat van het besluitvormingsproces moet worden vervat in een verordening kwijtschelding. Het is raadzaam op dat moment direct alle keuzes aan uw gemeenteraad of algemeen bestuur voor te leggen die zien op de kwijtschelding van lokale belastingen. We hebben het dan over de kwijtscheldingsnorm, de verhoogde norm voor personen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, het meenemen van kosten voor kinderopvang, kwijtschelding kleine ondernemers én de verruiming van de vermogensnorm. Wij kunnen u assisteren bij het redigeren van een kwijtscheldingsverordening die geheel is toegespitst op uw situatie!

David van Toor

David is commercieel directeur bij Involon. Hij is uw eerste aanspreekpunt voor al uw vragen op het gebied van basisregistratie, belastingen en financiën. U kunt bij hem terecht voor al onze diensten, ongeacht of het gaat over advisering, detachering, opleidingen of een combinatie daarvan.

06 34 75 56 2606 34 75 56 26

Heeft dit artikel uw interesse gewekt en wilt u meer informatie of advies van een van onze medewerkers?

Neem direct contact op

Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke cookies zijn nodig voor het functioneren van de website. De statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Overige cookies zorgen voor een optimaal werkende website inclusief embedded content. Bekijk het cookiebeleid.