WOZ-bezwaren tijdig gereed?
Een veel gehoorde klacht is dat een bezwaarschrift ingediend door een ncnp-bureau meer inspanning vergt en daarmee hogere uitvoeringskosten per bezwaarschrift met zich mee brengt. De gemiddelde doorlooptijd van een bezwaarschrift kan bij een ncnp-bureau ook oplopen. Naast de Staat van de WOZ heeft de Waarderingskamer ook recent een rapportage opgeleverd over de tijdigheid binnen het WOZ-proces. Hierbij is ingezoomd op de beschikkingen en de bezwaarschriften. Opvallend bij de beschikkingen is dat de kwaliteitsnorm van 1 maart (95% beschikt) landelijk wordt behaald. De normen voor de maanden erna worden door steeds minder uitvoeringsorganisatie behaald. De norm van 1 juni (99,9% beschikt) wordt bij de woningen door 29% van de gemeenten behaald. Daar zou gesproken kunnen worden van een vertraging door het GBO-project. Maar voor de niet woningen haalt slechts 1% (5 gemeenten) deze norm.
De tijdigheid bij de bezwaren laat meer verontrustendere cijfers zien. Slechts 8 gemeenten lukt het om alle bezwaarschriften binnen het kalenderjaar af te doen. De Waarderingskamer maakt hierbij geen ondersteid of het bezwaar in de laatste zes weken van het jaar zijn binnengekomen of niet, maar stelt dat er slechts een beperkt aantal bezwaren aan het einde van het jaar binnenkomen. Daarnaast worden een aantal verklaringen gegeven dat gemeenten niet voldoen aan deze wettelijke eis: afhandeling bezwaar wacht op een lopende beroepszaak of in overleg met belastingplichtige is de afhandeling doorgeschoven naar na 1 januari. Het versturen van een verdagingsbrief wordt niet gezien als een afspraak met de belastingplichtige. De Waarderingskamer heeft aangekondigd het onderdeel tijdigheid mee te wegen in het algemeen oordeel.
Een uitvoeringsorganisatie kan veel doen om aan de tijdigheid bij de afhandeling bezwaren te voldoen. Om te beginnen door de beschikkingen tijdig te versturen. Hoe eerder de beschikkingen worden verstuurd, des te langere tijd is er voor de behandeling van de bezwaarschriften.
Een belangrijk hulpmiddel bij de tijdigheid van de bezwaren is de zelfevaluatie van de behandeling van bezwaarschriften. Jaarlijks een goede evaluatie zorgt voor jaarlijkse verbeterpunten. Kijk hierbij niet alleen naar het bezwaarproces en de cijfers van de bezwaren, maar kijk vooral ook naar de processen rond gegevensbeheer, marktanalyse en (her)taxatie. Investeren aan de voorkant van het proces levert vaak meer op dan het bezwaarproces te optimaliseren.