Ook het Nibud constateert dit in hun laatste rapport Rondkomen en betalingsproblemen 2022. Niet alleen de lage inkomens maar ook steeds meer middeninkomens hebben financiële problemen. Ook op het vakgebied van de lokale belastingen zien we dat terug. Met name door een toename van het aantal betalingsregelingen en verzoeken om kwijtschelding. Helaas zijn deze twee mogelijkheden voor veel mensen niet toereikend. Een betalingsregeling is weinig effectief als de financiële problemen langer aanhouden. In die gevallen ontstaat een vicieuze cirkel waar iemand niet zomaar uit komt door een stapeling van betalingsregelingen. En de kwijtscheldingsregeling is streng en biedt voor veel mensen geen uitkomst.
Wat kan dan wel?
Niets doen en stug invorderen is geen optie. We moeten op zoek naar oplossingen voor onze inwoners. Maar als uw standaard oplossingen niet voor iedereen werken wat kunt u dan wel doen? De gemeente speelt een belangrijke rol bij het bieden van oplossingen. Zij biedt verschillende regelingen aan, denk bijvoorbeeld aan de energietoeslag, de bijzondere bijstand en de schuldhulpverlening. En precies daar is voor een team belastingen winst te behalen. U mag vanwege privacywetgeving niet zomaar gegevens delen. Maar u kunt wel afspraken maken. Zo kunt u met uw eigen gemeentelijke schuldhulp-verlening afspreken dat u direct met hen kunt doorverbinden, of dat u een terugbelverzoek voor de schuldhulpverlening aanmaakt op het moment dat u iemand aan de telefoon heeft die u eigenlijk niet echt kunt helpen. Het is belangrijk dat het initiatief bij de gemeente blijft liggen. De ervaring leert dat enkel het telefoonnummer van de schuldhulpverlening aan de belastingschuldige geven niet werkt en er niet om hulp wordt gevraagd. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van schaamte. Het is belangrijk dat het team belastingen op de hoogte is van alle regelingen en dat er afspraken worden gemaakt over het doorverwijzen. Daarnaast is het goed om tijdens een gesprek met de belastingschuldige ook te informeren naar andere schulden die er bij de gemeente zijn. Zodat die trajecten op elkaar kunnen worden afgestemd.
Een deel van de oplossing ligt dus in een intensievere samenwerking tussen de teams die invorderen (belastingen, financiën en sociale dienst) en het team schuldhulpverlening. Ga intern dat gesprek aan en maak goede afspraken zodat u uw inwoners met financiële problemen echt kunt helpen. Een gedeelde incassovisie kan daarbij van grote waarde zijn.