BelastingenAdviserenDetacheren

Blik op belastingen: Martine Roest gemeente Amersfoort

Project29 juni 2020“Continu in beweging blijven en focus houden” Wijzigingen in wettelijke regelgeving, nieuwe technologieën om WOZ-waardes vast te stellen met dronebeelden, landelijke ontwikkelingen op het gebied van sociaal invorderen: er gebeurt van alles op het terrein van lokale belastingen. Hoe blijf je je als gemeentelijk belastingteam ontwikkelen en zorg je er tegelijkertijd voor dat de dagelijkse belastingtaken gewoon doorgaan? Gemeente Amersfoort legt de lat hoog en kiest voor de combinatie van externe expertise en interne implementatiekracht.

“Ik vind het belangrijk dat we als team continu in beweging blijven”, zegt Martine Roest, afdelingsmanager Belastingen. Samen met haar 30 medewerkers is zij verantwoordelijk voor het totale belastingproces binnen de gemeente, van heffen tot invorderen. “Ongeacht de hoeveelheid kennis en ervaring die we in huis hebben, is het goed om periodiek met een bepaalde afstand naar jezelf te kijken en je als team af te vragen: zijn we bezig met de juiste dingen en is er ruimte voor verbetering? Bovendien willen we op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied en die kunnen vertalen in effectieve en efficiënte processen en systemen. Uitgangspunt is natuurlijk dat de klant een terechte aanslag op de mat krijgt: dat moet gewoon in één keer goed gaan.”

Adviespartner
Roest schakelde Involon in om de interne belastingprocessen te analyseren en concrete aanbevelingen te doen in het licht van actuele ontwikkelingen. “We hadden eerder al uitstekende ervaringen met Involon op het gebied van detachering. De medewerkers weten - mede dankzij hun interne opleidingstraject - waar ze het over hebben. Ze denken actief met je mee, zijn erg betrokken en prettig in de omgang. Involon was voor ons dan ook de aangewezen partner voor dit adviestraject.”

Samen vooruit
“In Nico Nijveld van Involon hebben we een sparringpartner gevonden die als klankbord voor het management fungeert en tegelijkertijd onze medewerkers op weg helpt. Dat laatste vind ik ontzettend belangrijk: we moeten de opgedane kennis inbedden in ons team en benodigde veranderingen zelf kunnen implementeren”, aldus Roest. “Om dit te ondervangen, hebben we binnen ons team twee medewerkers vrij gemaakt. Zij werken van begin af aan nauw samen met Nico.”

Het verschil maken
Na een verhelderende analyse ligt er inmiddels een gedegen Plan van Aanpak, dat komende tijd wordt uitgerold. Roest kijkt vol vertrouwen vooruit: “We zijn heel blij met de inzet van Involon en de uitgezette koers. Het biedt focus en houvast. Nico is bovendien een prettige persoonlijkheid met ontzettend veel praktijkervaring en organisatiesensitiviteit. Hij kent de belastingwetgeving op zijn duimpje en weet wat er bij de lokale overheid speelt. Die kennis stelt ons in staat om ons voortdurend te blijven ontwikkelen. Ik kan het elke gemeente aanraden.”

David van Toor

David is commercieel directeur bij Involon. Hij is uw eerste aanspreekpunt voor al uw vragen op het gebied van basisregistratie, belastingen en financiën. U kunt bij hem terecht voor al onze diensten, ongeacht of het gaat over advisering, detachering, opleidingen of een combinatie daarvan.

06 34 75 56 2606 34 75 56 26

Heeft dit artikel uw interesse gewekt en wilt u meer informatie of advies van een van onze medewerkers?

Neem direct contact op

Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke cookies zijn nodig voor het functioneren van de website. De statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Overige cookies zorgen voor een optimaal werkende website inclusief embedded content. Bekijk het cookiebeleid.