BasisregistratieAdviserenDetacherenOpleiden

Staat van de WOZ

Actualiteit23 juli 2021Jaarlijks informeert de Waarderingskamer de Staatssecretaris van Financiën over de uitvoering van de wet WOZ middels de Staat van de WOZ. Door de coronamaatregelen was het ook voor WOZ-medewerkers een bijzonder jaar. Het is goed om te zien dat de Waarderingskamer daar rekening mee houdt. Het werd om die reden niet vreemd gevonden dat het aantal beschikkingen dat in 2021 tijdig werd verstuurd iets lager lag dan voorgaande jaren.

In de Staat van de WOZ is veel aandacht voor de bezwaren en de informele interactie voor én na het verzenden van de beschikkingen. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal bezwaren wederom gestegen. Tegen 210.000 woningen en 31.300 niet woningen is bezwaar aangetekend. Dat is zo’n 10% meer dan vorig jaar, maar voor de woningen is het bijna een verdubbeling ten opzichte van drie jaar geleden. Toen werd er tegen 120.000 woningen bezwaar gemaakt. Het aantal bezwaren is een momentopname van april. Het werkelijke aantal bezwaren ligt hoger. Op basis van voorgaande jaren zal het aantal woningen in bezwaar doorstijgen naar ruim 250.000 woningen en het aantal niet woningen onder bezwaar naar ruim 50.000. Ondanks dat er steeds meer aandacht is voor het informele contact en transparantie blijft het aantal bezwaren stijgen.

Het aandeel bezwaren dat is ingediend door no cure no pay-bureaus blijft doorgroeien. Voor de niet woningen blijft het aandeel nog enigszins stabiel met ruim een derde. Bij de woningen geldt dat de toename veel groter is. Bijna de helft van de bezwaren met betrekking tot woningen wordt nu ingediend door een ncnp-bureau. Dat betekent dat er veel druk komt op de bezwaarafhandeling bij de uitvoerende organisaties. Deze krijgen immers te maken met aanvullende werkzaamheden zoals verwerken van machtigingen, verzoeken om taxatieverslagen en het houden van hoorzittingen.

Het wordt een spannende tweede helft van 2021. Niet alleen moeten alle bezwaren afgehandeld worden, maar voor veel organisaties is dit ook de periode dat er voor het eerst een herwaardering van woningen op basis van de gebruiksoppervlakte wordt afgerond. Gedegen grip op de planning, de processen en de werkvoorraden is daarom essentieel.

Jan Thomas

Jan is adviseur bij Involon. Hij heeft ruim twintig jaar ervaring op het gebied van gemeentelijke belastingen en basisregistraties. Hij is sinds de invoering van de Wet WOZ, de Wet BAG en de wet BGT werkzaam op deze beleidsterreinen. Bij gemeentes is hij o.a. verantwoordelijk geweest voor projecten op het gebied van implementatie, conversie, kwaliteitsverbetering en procesanalyses.

06 34 75 55 4206 34 75 55 42

Heeft dit artikel uw interesse gewekt en wilt u meer informatie of advies van een van onze medewerkers?

Neem direct contact op

Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke cookies zijn nodig voor het functioneren van de website. De statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Overige cookies zorgen voor een optimaal werkende website inclusief embedded content. Bekijk het cookiebeleid.