De volgende speerpunten zijn benoemd:
• de overgang naar het taxeren van woningen op basis van de gebruiksoppervlakte;
• de marktanalyse en de onderlinge waardeverhoudingen bij courante niet-woningen;
• tijdigheid van het verzenden van de WOZ-beschikking en van het afhandelen van de bezwaren;
• de kwaliteit van de WOZ-gegevens, mede in relatie tot het stelsel van basisregistraties en de Landelijke Voorziening WOZ (LV WOZ).
De overgang naar het taxeren van woningen op basis van de gebruiksoppervlakte moet in de eerste helft van 2021 zijn afgerond. De herwaardering van 2022 moet immers gebaseerd zijn op de oppervlakte. Recentelijk heeft de Waarderingskamer aangegeven dat de Corona crisis geen reden is voor uitstel van de invoering. Een begrijpelijk standpunt; niet omdat er een overgangstermijn is van 5 jaar, maar omdat het grootste gedeelte van de werkzaamheden niet inpandig of ter plaatse uitgevoerd hoeft te worden. Het omzetten naar gebruiksoppervlakte is niet klaar als er geen opleverdocument is opgesteld. Deze maakt u niet voor de Waarderingskamer, maar dit document zorgt ervoor dat kan worden vastgesteld dat het proces zorgvuldig is verlopen en dat de nieuwe gebruiksoppervlakte voldoet aan de gestelde eisen.
Door bij de controle van de WOZ-gegevens het stelsel van basisregistraties te betrekken wordt benadrukt dat de WOZ een Basisregistratie is en onderdeel is van een groter geheel. Eerder dit jaar hebben we een artikel geplaatst over de kwaliteit van het stelstel. Meer informatie
Opvallend is dat gemeenten die het laagst scoren op het dashboard vaak een algemeen oordeel Goed van de Waarderingskamer hebben. Vaak worden bij deze gemeenten de basisregistraties door verschillende organisaties of organisatieonderdelen beheerd. Voor meer informatie over de dienstverlening van Involon op het gebied van de WOZ kunt u contact opnemen met onze Accountmanager David van Toor via email d.vantoor@involon.nl of 024 – 64 85 900.